Po letech, kdy společnost Sony netlačila na platformu PC ani s holí, jsme se dočkali dvou hlavních exkluzivit pro PlayStation 4 vydaných na PC: Death Stranding a Horizon: Zero Dawn. Obě hry jsou poháněny technologií Decima Engine, technickou přehlídkou, kterou nás hry Guerilla Games v roce 2017 ohromily. V té době byla Horizon: Zero Dawn oslavována jako jedna z nejzajímavějších her otevřeného světa na jakékoli platformě a na reference. Je to jedna z věcí, kterou mohou vlastní vývojáři získat, když plně využijí hardware Sony. Death Stranding, nejnovější ze dvou cyklistických her Decima, byl dříve portován na PC. Byl založen na schopnostech otevřeného světa Horizon: Zero Dawn a vynikající animaci postav. Byla to také jedna z nejlepších her optimalizovaných pro PC v roce 2020. Především to zahrnovalo implementaci technologie upscalingu založené na DLSS AI od společnosti NVIDIA s TAA, která vypadá lépe než nativní 4K. Přemýšlení o Death Stranding Expectations byla vysoká pro Horizon: Zero Dawn, jeden z nejlepších PC portů, které jsme za chvíli viděli, zejména proto, že oba sdílejí společný engine. Jak úspěšný byl Horizon: Zero Dawn na PC? Jak vyhrávají uživatelé PC na základě kódu PlayStation 4 Pro? Pojďme se podívat a zjistit.
Minimální a doporučené vlastnosti:
Stejně jako Death Stranding jsou minimální a doporučené specifikace Horizon: Zero Dawn poměrně hladké. Zajímavé je, že minimální a doporučené grafické karty by měly být zhruba na stejné úrovni výkonu. Minimální požadavky vyžadují AMD FX 6300 nebo Intel Core i5-2500K, 8 GB paměti, AMD Radeon R9 290 4 GB nebo NVIDIA. GeForce GTX 780. A doporučené specifikace vyžadují Ryzen 5 1500X nebo Intel Core i7-4770K, 16 GB paměti a AMD Radeon RX 580 (8 GB) nebo NVIDIA GeForce GTX 1060 (6 GB). Guerilla Games je 1080p / 60 FPS zážitek s doporučenými specifikacemi vybranými z „původního“ výchozího nastavení. Ve srovnání s mnoha novými hrami jsou to kromě požadavku na 100 GB úložiště velmi tolerantní funkce. Je hezké vidět, že Sandy Bridge i5-2500K tam stále je téměř o deset let později. Doporučené procesory, dokonce i Ryzen 5 1500X a Core i7-4770K, jsou v tomto okamžiku nízké až střední, s velmi malým výkonovým rozdílem mezi minimálními a doporučenými GPU. Například R9 290 pravidelně nabízí snímkovou frekvenci do 10 procent RX 580. Mezera VRAM je však výraznější. To nám říká, že pokud používáte 4 GB kartu nebo dokonce nižší úroveň, jako je RX 570, nebudete muset ponechat všechna nastavení na „Vylepšit výkon“. Stačí trochu uvolnit tkáně a můžete vyrazit. Zažíváme vynikající výkon ve všech ohledech – pokud vlastníte špičkový systém, jako je GeForce RTX 2070 SUPER a kombinace Ryzen 9 3900X, můžete snadno dosáhnout 60 FPS při 1440p a 4K je možné jen s malým vylepšením. Zde velmi pomáhají nastavení kvality obrazu, zejména „Adaptivní výkon“.
Nastavení grafiky: přiměřená částka k nastavení
Horizon: Zero Dawn nabízí dostatek grafických vylepšení k vyladění pro lepší výkon nebo překročení vizuálního standardu verze hry pro PlayStation. Připomínáme, že PS4 Pro nabídl uživatelům dvě možnosti. Jeden z nich umožňoval lepší rozlišení a druhý lepší výkon. Pro účely tohoto srovnání jsme uvažovali režim rozlišení, který hru spouští v 4K šachovnicovém rozlišení pouze při 30 fps. Analyzovali jsme výkon PS4 Pro tím, že jsme odebrali některé ukázkové scény ze hry a spustili je pomocí softwaru trdrop, open source. Všimněte si, že tento nástroj nám poskytuje pouze ukázku výkonu hry, protože pouze vývojáři sami mohou poskytnout úplnou reprezentaci výkonu v poměru 1: 1, protože mají přístup k široké škále nástrojů a profilerů. Zajímavé je, že funkce hry Horizon: Zero Dawn pro PC mění předvolby ze „střední“ na „původní“, což se zdá být blízké shodě s verzí hry PlayStation 4 Pro. Toto je jedna z těch situací, kdy nastavení (nebo v tomto případě „původní“) nemusí být nutně špatná věc. Vraťte všechna tato nastavení do původního stavu a vyzkoušejte PlayStation 4 Pro s prostorem pro vyšší snímkovou frekvenci a vyšší rozlišení. Ostatní předvolby mají také mírně odlišná jména. K dispozici je „Dobrý výkon“ místo Nízký a Vysoký a Ultra jsou nahrazeny výrazy „Dobrá kvalita“ a „Nejlepší“. Jak již bylo zmíněno, „Original“ se rovná původní verzi hry pro PlayStation 4 a výše existují dvě přednastavení plné kvality, která tlačí loď k PC. Kromě nastavení grafiky existuje řada nastavení zobrazení, pomocí kterých mohou hráči doladit kvalitu obrazu podle svých představ. Patří mezi ně: Přednastavené textury Kvalita vzoru Anizotropní filtrování Tmavé odrazy Mraky Vyhlazení Pohybové rozostření Okolní okluze a existují nastavení zobrazení, která můžete změnit, včetně: Rozlišení obrazovky Zorné pole Adaptivní výkon FPS limit vykreslování Stupnice obnovovací frekvence Obnovovací frekvence V-Sync HDR Předvolba je samozřejmostí. Změna výchozího nastavení změní všechna ostatní nastavení grafiky na požadované výchozí nastavení. Pokud chcete pouze zážitek ekvivalentní PlayStation 4, nechte to jako „originální“ a můžete vyrazit a budete mít spoustu místa na bootování. Kvalita textury je nastavení, které budete chtít vylepšit, pokud máte grafickou kartu se 4 GB nebo méně VRAM. Karty jako 4GB GTX 1050 mohou využít nastavení „Vylepšit výkon“, pokud narazíte na koktání. Pokud máte 6 GB nebo 8 GB grafické karty, měli byste být schopni snadno aktivovat program „Ultimate“. Protože se nejedná o poškrábanou grafiku pro PC, skutečná kvalita textury není o krok nad kódem PlayStation, a to ani při nejvyšším nastavení. Místo toho vyšší úrovně nastavení textury ukládají do mezipaměti více textur ve VRAM, což znamená méně vyskakovacích textur, a to je důležité v kombinaci s větší vzdáleností od počítače. Kvalita modelu upravuje geometrickou složitost sítí ve hře a také vzdálenost LOD, která se spouští. Horizon: Zero Dawn měl některé z nejúspěšnějších modelů hlavních postav, které jsme v této generaci viděli. To znamená, že geometrie vypadá skvěle i v „originále“. Při vyšším nastavení jsou sítě s vysokou poly tlačeny dále dolů. Pokud hrajete hru v nativním rozlišení 4K, funkce „Vylepšit kvalitu“ nebo „Nadřazenost“ může z dálky přidat značné množství detailů, i když na úkor významného dopadu na výkon. Anizotropní filtrování upravuje kvalitu textur vytvořených pod šikmým úhlem. To zvláště ovlivňuje textury podlahy a stropu. V moderních hrách a Horizon: Zero Dawn není výjimkou, anizotropní filtrování má zanedbatelný dopad na výkon počítače. Chcete to ve hře nechat na x16. Případně globálně povolte anizotropní filtrování x16 na ovládacích panelech NVIDIA nebo AMD. Stíny a odrazy: Tato dvě nastavení upravují rozlišení stínů a odrazů a jejich vykreslení. Při nižším nastavení obecně uvidíte menší odraz v oblasti obrazovky s nižším rozlišením. Stíny v původní kvalitě nevypadají úplně špatně. Pokud však chcete jemné filtrování stínů a vzdálený stín LOD, budete chtít povolit „Ultimate“. Nastavení cloudu řídí složitost objemové reprezentace cloudu hry. Technologie cloudového zpracování Horizon: Zero Dawn byla v roce 2017 pozoruhodná. Při vyšším nastavení nabízí počítač skutečně vylepšené prostředí s plynulejšími a složitějšími cloudovými modely. Anti-aliasing, filtrování TAA dosažené hrou, relativně nízké rozmazání a vynikající pokrytí vám umožní vybrat si mezi AA, FXAA, SMAA na fotoaparátu nebo jej jednoduše deaktivovat. Hra tvrdí, že fotoaparát AA vypadá lépe. Zjistili jsme však, že TAA spolu s přepínáním doostření pomocí funkce Image Sharpening na ovládacím panelu NVIDIA nabízí vynikající pokrytí AA a optimální kvalitu obrazu. Pohybové rozostření má jediné tlačítko zapnutí / vypnutí a povoluje nebo zakazuje pohybové rozostření v závislosti na fotoaparátu a herním objektu. Ambient Occlusion řídí nepřímé stínování objektů. Zatímco originál vypadá dobře, vyšší předvolby mají více vzorků a lepší filtrování pro dokonalejší vzhled.
Nastavení displeje: Úprava kvality obrazu pro nejlepší výkon
Kromě skutečných nastavení grafiky má Horizon: Zero Dawn řadu nastavení zobrazení, která můžete upravit, abyste dosáhli skvělého výkonu. Rozlišení je jasně velkým problémem. Ideální pro spuštění hry v rozlišení obrazovky. Deaktivace však může pomoci, ale k tomu můžete použít zahrnutou možnost „scale build“ v enginu. Je důležité si uvědomit, že Horizon: Zero Dawn podporuje ultra široká rozlišení, takže pokud máte obrazovku 21: 9, hra by měla fungovat hned po vybalení z krabice. Field of View upravuje zorné pole hry. Vyšší zorné pole nabízí více herního světa než vysoce komprimované zorné pole pro konzoli na PlayStation 4. Větší část světa však představuje vyšší zorné pole, takže má malý vliv na výkon. Pokud sedíte blízko monitoru, doporučujeme ponechat tuto výchozí hodnotu nebo ji mírně zvýšit. Zpracování škálování, adaptivního výkonu a záhlaví FPS spolupracují, aby vám pomohly dosáhnout konzistentní úrovně výkonu. Omlouváme se, aplikace s adaptivním výkonem právě teď nefunguje dobře; V některých případech může snížit počet pixelů o více než 75%. Měřítko vykreslení umožňuje snížit maximální rozlišení. Pokles na 0,9 vám může poskytnout znatelné zvýšení výkonu se zanedbatelným dopadem na kvalitu obrazu. Limit FPS umožňuje ručně omezit snímkovou frekvenci. Zdá se, že tato funkce opět správně nefunguje s inicializačním kódem. Místo toho doporučujeme použít omezovač FPS jiného výrobce, například RTSS. Horizon: Zero Dawn nabízí možnost dvojité vyrovnávací paměti V-Sync. Pokud chcete relativně koktavý zážitek, doporučujeme jej deaktivovat a povolit adaptivní V-Sync s trojitým vyrovnáváním prostřednictvím ovládacího panelu GPU. Další vítanou alternativou je synchronizace řádků skenování RTSS. Vynikající aplikace HDR Horizon: Zero Dawn přichází na PC. Můžete mít nějaké problémy s nastavením HDR ve Windows 10, ale jakmile je vše v pořádku, hra vypadá působivě na obrazovkách se správnou podporou HDR.
Výsledek:Celkově jsme s PC portem Horizon: Zero Dawn spokojeni. I když výkon není přesně tam, kde by měl být, je skvělé mít tento skvělý titul na PC, zvláště ve srovnání s Death Stranding. Nativní podpora ultra širokých monitorů je obrovským plusem. A i když jsou to problémy s výkonem a některými poškozenými nastaveními, od prvního dne je to mnohem lepší zážitek než například Red Dead Redemption 2.