K čemu je skupina s lístkem na metro? Takto fungují lístky s magnetickou páskou v metru v Mexico City.

Poslední dostupný počet cestujících přepravovaných systémem veřejné dopravy Metro za rok je 2015: 1 623 milionů 828 tisíc 642 osob. To znamená, že denně jezdí metrem více lidí než například lidí žijících v Tlaxcale nebo Morelos.
S tím, jak tito lidé přicházejí a odcházejí, si zřídka všimneme maličkostí, které to všechno umožňují, jako jsou lístky používané ke vstupu do služby každý den.
To vše má co do činění s hnědou linkou procházející středem papíru: magnetickým pruhem. Tato technologie není nová a její počátky sahají až do konce 19. století, kdy v roce 1898 vynalezl první telegraf dánský Valdemar Poulsen. Sedmdesát jedna let před otevřením metra v Mexico City.
Tento pás je vyroben z jemných feromagnetických částic, kde můžete ukládat zakódované informace, jako jsou částice. Mohou být magnetizovány ve směru na sever nebo na jih (nahoru nebo dolů).
Hnědá čára procházející středem papíru je magnetický proužek.
Barva pásky udává úroveň namáhání, kterou má, a to intenzitu magnetického pole, které je třeba aplikovat, aby se snížila jeho magnetizace a tím se uložila data. V případě jízdenky na metro jste si možná všimli. Šňůra je hnědá, což znamená, že je vyrobena z oxidu železa, chemické sloučeniny s nízkou přísností.
Obecně se takové pásky používají pro krátkodobé aplikace (například jízdenky na metro nebo hotelové spínače), zatímco vysoce donucovací magnetické pásky jsou pro použití kódovány silným magnetickým polem. např. kreditní nebo debetní karty.
Na rozdíl od toho, čemu se běžně věří, lístky do Mexico City Metro neukládají mnoho dat. Jeho kódování je omezeno na logickou logiku (platnou nebo neplatnou). Když je lístek zasunut do slotu turniketu, Magnetický senzor detekuje pásmo a jednoduše dává pozitivní (otevře turniket) nebo negativní (turniket se neotevře) výsledek.
Magnetický senzor uvnitř turniketu detekuje pás při jeho průchodu. (Foto: ProtoplasmaKid / Wikimedia Commons)
Vstupenky se znovu nepoužívají: po průchodu turnikety jsou zničeny a poté odvezeny k recyklaci. A i když karty postupně nahradily papír, každý rok se stále za lístky utratí 55 milionů pesos a asi 60 milionů jednotek z toho se vytiskne měsíčně.