Facebook představil novou náhlavní soupravu VR s konceptem konceptu a má zcela odlišný design než většina ostatních zařízení virtuální reality na současném trhu. Namísto objemného gadgetu, který zakrývá horní polovinu obličeje a je třeba jej nosit na hlavě, vypadá tato náhlavní souprava jako koncept nadměrných slunečních brýlí, které lze pohodlně umístit na uši. Facebook účtuje toto nové zařízení nikoli za brýle s rozšířenou realitou, ale za legální produkt virtuální reality, jak říkají obecné koncepty zařízení AR. Jsou velmi tenké s tloušťkou obrazovky menší než 9 mm a Facebook tvrdí, že mají zorné pole „srovnatelné se současnými spotřebitelskými produkty virtuální reality“. Zde je pohled shora dolů:
Obrázek: Facebook
Brýle s technologií proof-of-concept však nejsou jen tenké, zjevně přenášejí obrázky do vašich očí jiným způsobem než standardní náhlavní soupravy VR dostupné na dnešním trhu. Nechám výzkumný tým Facebooku vysvětlit jednu z těchto technik zvaných „holografická optika“:
Většina displejů pro virtuální realitu sdílí běžnou zobrazovací optiku: jednoduchá refrakční čočka vyrobená ze silného zakřiveného kusu skla nebo plastu. Navrhujeme nahradit tento velký kus holografickou optikou. Možná znáte holografické obrazy viděné ve vědeckém muzeu nebo na vaší kreditní kartě, které vypadají trojrozměrně s realistickou hloubkou na stránce nebo mimo ni. Stejně jako tyto holografické obrazy je i naše holografická optika záznamem interakce laserového světla s objekty, ale v tomto případě je objektem spíše čočka než 3D scéna. Výsledkem je dramatické snížení tloušťky a hmotnosti: holografická optika ohýbá světlo jako čočka, ale vypadá jako tenká průhledná samolepka.
Náhlavní souprava typu proof-of-concept využívá techniku, kterou Facebook nazývá „optické skládání založené na polarizaci“, což pomáhá zmenšit mezeru mezi skutečnou obrazovkou a objektivem, který zaostřuje obraz. Díky optickému skládání založenému na polarizaci „lze ovládat světlo tak, aby se pohybovalo tam a zpět skrz čočku, aby se tento prázdný prostor mohl zhroutit na část původního objemu a několikrát projít.“ Facebook pomáhá vizualizovat, jak obě techniky spolupracují:
Tyto brýle jsou však pouze důkazem koncepce, takže není jasné, zda se na trh dostanou nebo ne. „I když poukazujeme na budoucí vývoj lehké, pohodlné a vysoce výkonné technologie AR / VR, naší dnešní prací je čistě výzkum,“ napsal výzkumný tým Facebooku v příspěvku na blogu. Mnoho společností je venku. Kolem myšlenky brýlových náhlavních souprav AR / VR, které kombinují to nejlepší z obou technologií v jediném zařízení, ale často končí jako objemnější náhlavní souprava zaměřená na VR, která k venkovnímu osvětlení využívá kamery směřující ven. Použití výrazu smíšené reality k popisu zařízení jako HoloLens, Intel a Microsoft investovalo do této myšlenky na chvíli, ale nyní existuje více společností, které pracují v zákulisí, aby se menší, skutečně hybridní zařízení stalo realitou. Apple údajně na něčem takovém už roky pracuje a Google dnes získal společnost AR North v oblasti brýlí, akvizici, která by mohla společnosti umožnit znovu prožít svůj sen o spotřebitelském displeji Google Glass. I když si nemůžeme být jisti, zda některý z technologických gigantů vydá své kombinované náhlavní soupravy AR / VR, důkaz konceptu prokázaný Facebookem může poskytnout představu o tom, jak by toto zařízení mohlo v budoucnu vypadat. Pokud se chcete dozvědět více, podívejte se na tuto bílou knihu, kterou napsali Andrew Maimone a Junren Wang v týmu Facebook Reality Labs, kde najdete důkaz koncepce Facebooku.